maandag 23 februari 2015

Kaarten met Krimpie Dinkie

Helemaal in de flow met kaarten maken met  doodle stempels kwam er een nieuw idee aanwaaien.
Krimpie Dinkie! Als kind heb ik daar wel eens wat mee gedaan. Op een youtube filmpje zag ik dat je krimpie ook kan verhitten met de heating tool. Ideaal, want om nou de oven alleen daarvoor aan te zetten is meer gedoe. Er zit ook een nadeel aan het gebruiken van de heating tool, hij blaast behoorlijk en daardoor waaide mijn knipsel steeds weg. Ook daar heb ik een oplossing voor gevonden. Ik had nog wat aluminium bakjes voor in de oven daarin springt het alsnog alle kanten op, maar je knipsel blijft in het bakje zitten. Bij Forest Friends kun je goed het verschil in grootte zien:


Boom: Stempellap Art specially 2012




Het Droste Effect

De meeste zullen vast meteen weten wat ik bedoel. Het droste-effect is een visueel effect, waarbij een afbeelding een verkleinde versie van zichzelf bevat. Voor de verkleinde afbeelding geldt weer hetzelfde, enzovoort. Dit proces van zelfverwijzing heet recursie. In theorie kan dit oneindig doorgaan. In de praktijk gaat de recursie slechts zover door, als de resolutie van de afbeelding mogelijk maakt. De bekendste vorm hiervan is Droste cacao.

Door krimpie dinkie kreeg ik het idee om dit effect te gaan gebruiken voor een kaart. Helaas heb ik de afbeelding maar één keer kunnen verkleinen. Een tweede keer was misschien ook gelukt, maar dat had ik zelf moeten gaan tekenen. In plaats daarvan heb ik ervoor gekozen de tekst 'Droste Effect' te verwerken in de kaart.



Met liquid masking film (vloeibaar rubber) heb ik de stempelafdruk ingekleurd voordat ik de achtergrond van mijn kaart ging inkleuren. Het werkt perfect, alleen moet je het rubber wel heel voorzichtig verwijderen. Anders kan je een stukje papier meenemen en dan is je stempel beschadigd.



Ik heb de volgende producten gebruikt:

- EWS2210 Doodle Kat clearstamp
- EWS2211 Doodle Vos clearstamp 
- CS0910 Doodle alphabet clearstamp
- Liquid masking film van Talens
- Distress inkt Spiced Marmelade, Rusty Hinge, Cracked Pistache & Peacock Feathers







2 opmerkingen:

  1. super leuk!
    en fijn dat het gelukt is
    ik heb al een paar pogingen ondernomen om dat op te doen maar het is me nog niet gelukt om het netjes te laten krimpen
    super
    groetjes ineke

    BeantwoordenVerwijderen